ילדים אלה נראים לעיתים קרובות פסיביים, מנומנמים, "אדישים" ושקטים. בהיבט החברתי ניתן לתאר את התנהגותם כביכול כמתעלמים, לא מתייחסים, לא רגישים לאחר.ת. בהיבט החושי הם לא פעם נראים כחסרי פחד. ילדים אלה עלולים לא להגיב, או להגיב במידה מועטה לחוסר נוחות גופנית, חבורות, מכות, נפילות, חתכים, סכנות.
מכיוון שהם זקוקים לגירויים חזקים כדי להיות ערניים ופעילים ופעמים רבות גרויים אלה לא מתרחשים בסביבתם ניתן לראות התנהגויות כמו בהייה, איטיות, הסתגרות, חוסר הבחנה, "ריחוף", היתקעות בחפצים ואנשים
איך פחות רגישות בויסות החושי באה לידי ביטוי?
צרכים והתנהגויות אופייניות ע"פ החושים השונים:
*מובאות כאן דוגמאות שכיחות
חוש הראיה- צורך בהרבה אור:
- הסתכלות ממוקדת על חפצים
- הנאה מהסתכלות בחפצים מסתובבים
- הנאה מהתבוננות בתנועות גוף גדולות, נפנוף באצבעות או חפצים באזור שדה הראיה הפריפריאלי
חוש השמיעה- צורך ברעשים פתאומיים ורועמים ומקצבים מהירים
- הנאה מקולות חזקים- צפירות, מוסיקה רועשת, דיבור בקול רם, כלי רכב רועשים ועוד.
- הנאה מקולות של קריאות לעברו.ה, לכן לא מגיב.ה
חוש הריח- צורך בריחות חזקים
- משיכה לריחות בכלל וריחות חזקים בפרט
- משיכה לריחות גוף כמו זיעה
חוש הטעם- צורך במאכלים מתובלים מאוד
- משיכה לטעמים חזקים
- הנאה מטעמים חזקים ועירבוב טעמים
חוש המישוש- צורך במגע עם מרקמים שונים
- נהנה מגירויים דרך מגע בטקסטורות שונות, בעוצמות שונות, בעיקר במרקמים מחוספסים.
- לא מפריע לו.ה שפניו.ה מלוכלכים מנזלת, אוכל או כל סיבה אחרת
- לא מפריע לו.ה כניסה של מים לנעליים/גרביים, כניסה של חול או חומר אחר לבגדים.
- צורך רב במגע. לפעמים מתבטא בחוסר גבולות של שמירת מרחק בין אנשים, למשל- לגעת תוך כדי דיבור.
חוש המגע העמוק- צורך בתחושת השרירים
- צורך בגירוי מגע עמוק: לעיסה, נשיכה, דחיפה, משיכה, מכות או בעיטות.
- צורך בתנועתיות: קפיצה ריצה, זחילה, דילוג, ריקוד וגלגול
- אין ויסות של האחיזה (כמו אחיזת עיפרון), מחזיק.ה בכוח יתר.
- מחבק.ת בחוזקה.
- נהנה.ת מלחץ לקודקוד הראש.
- נהנה.ת מתנועות בכלל ובפרט תנועות משחק גסות.
- נהנה.ת מסחיבת משאות כבדים
- לא תהיה תשומת לב לישיבה לא נוחה או ישיבה על חפץ
החוש הוסטיבולרי- שיווי משקל- צורך בתנועה מרובה
- נהנה.ת מפעילות כמו נדנוד, עמידת ראש, קרוסלה, סקייטבורד, גלגול, גלגלון, עמידת ידיים
- מעדיף.ה תנוחות הפוכות
- קושי בפעילויות הדורשות תאום עין- יד/רגל
- כשנוצרת הזדמנות יהיה קושי לעצור רצף ועוצמת תנועה גבוהה
- קושי לייצב שיווי משקל, לא בהכרח יהיה בתשומת לב לנפילה ולכן יהיה קושי להתגונן בזמן נפילה
מה אפשר לעשות כדי להקל על ההתמודדות עם פחות רגישות בוויסות החושי?
איך להקל על החוויה של הילד.ה וההתמודדות שלכם?
ילדים אלה זקוקים לגרויים משמעותיים- חזקים בעוצמתם ולפעמים גם בתדירותם, כדי להיות פעילים וערניים חברתית, פיזית וקוגנטיבית. ככל שניתן, הנגשה של גרויים בעלי עצימות גבוהה (ריחות חזקים, מוסיקה חזקה, טעמים חזקים, מרחבים לפעילות גופנית, סחיבת משאות כבדים וכד') יכול להביא לערנות ופעלתנות ולהפחית תגובות והתנהגויות אופייניות